Wienissä vastassa oli Heidi, joka on ollut vaihdossa ko.paikassa jo viime elokuusta asti. Ei siis tarvinnut alkaa harhailla suurkaupungissa yksin vaan oli osaava opas mukana heti alusta alkaen. Hilma ja Iines tulivat hieman myöhemmin autolla vanhempiensa kanssa. Täytyy kyllä myöntää, että Innsbruckin pienuuteen on aika hyvin tottunut. Ensimmäiset hetket olin pienessä paniikissa kaikista niistä ihmisistä ja autoista. Tuntuu kuin olisi ensimmäistä kertaa tullut kaupunkiin. Kyllä kaupunkimaisemiin tottui jonkin ajan kuluttua. Yöt vietimme Heidin opiskelijakämpässä. Tunnelma oli tiivis kun noin 10 neliömetrin huoneessa nukkuin neljä tyttöä. Noh, sopu sijaa antaa ja opiskelijabudjetti on tiukka. Eipä ainakaan ollut kylmä.
Tutustuimme myös Heidin vaihto-oppilasystäviin. Suomalaiseen Saraan, joka oli vaihdossa viime syksyn ja tuli takaisin vain lomalle. Hän lähti myös meidän matkaan kohti Italiaa. Mukana oli myös belgialaiset tytöt, katrin ja cabs. Kävimme yhdessä piknikillä ja nautimme juustosta, mansikoista ja hedelmistä, jotka olimme ostaneet torilta. Rentouttava päivä mukavassa seurassa.
Wien on kaupunkina hyvin hienostomainen. Rakennukset ovat todella mahtipontisia. Kesti muutama päivä ennen kuin opin pitämään Wienistä. Aluksi se oli ehkä liian kylmän tuntuinen. Tosin en ole koskaan ollut suurkaupunkien ystävä. Berliini on ainoa, mitä todella rakastan. Teimme kuitenkin iltakävelyn toiseksi viimeisenä iltana ja kävelyn aikana kaupunkin näytti parhaat puolensa. Ihmisiä ei ollut paljon liikkeellä, joten saimme kävellä ja tutustua paikkoihin rauhassa. Näkemistä wienissä kyllä riittää.
Iineksen kanssa päätimme myös sivistää itseämme ja lähdimme tutustumaan Sigmund Freundin museoon. Museon on rakennuksessa, jossa Freund piti vastaanottoaan. Todella mielenkiintoinen paikka ja yllättävän suosittu. Oppi myös paljon uutta. Sen jälkeen suuntasimme anatomiamuseoon, mikä tuskin on wienin suosituimpia nähtävyyksiä. Ensimmäisessä huoneessa oli lääkärintarvikkeita kaukaa historiasta. Kun näkee ne pihdit, niin en ihmettele miksi hammaslääkäriä todella pelättiin... Toisessa huoneessa oli 200-vuotta vanhoja malleja ihmiskehosta. Siis ilma ihoa. Hieman ehkä yököttävää, mutta näistä vahamalleista sai hyvin tarkan kuvat, mitä kaikkea kehoon kuuluu. Uskomatonta että jo 200-vuotta sitten pystyttiin tekemään näin tarkkoja malleja. Oli hauska tutustua hieman pienempiin museoihin ja yhteishinnaksi tuli vain 5,5 euroa. Kaikki suuremmat museot verottavat paljon enemmän ja ovat sen verran suuria, että vaatisi koko päivän aikaa tutustua niihin.
Pääsimme myös tutustumaan Wienin kahvilakulttuuriin. Ensimmäiset kahvilat tulivat Wieniin jo 1600-luvulla. Tämän faktan muistan koulusta. Ja nykyään kahviloita on jokaisessa kadun kulmassa. Suosituimmat ovat olleet olemassa jo vuosisatojen ajan. Kuuluisin niistä on ehkä Hotel Sacher, josta saa "sitä ainoaa ja oikeaa sacher-kakkua". Emme käyneet kyseisessä paikassa, mutta onneksi olen päässyt maistamaan ihmettä ihan Innsbruckissa. Täällä meillä on Cafe Sacher, mikä tarjoaa tuota samaa torttua. Hyvää on, vaikka sacher-kakku ei ihan suosikki olekaan. Wienissä kävimme Cafe Centralissa sekä Demelissä, jotka ovat molemmat hyvin kuuluisia ja suosittua. Jouduimme jonottamaan molempiin, koska muitakin turisteja oli liikkeellä. Osa ihmisistä tulee vain kuvaamaan kahviloita, koska ne ovat niin hienoissa rakennuksissa. Demelissä palvelu oli kyllä kaikkea muuta kuin hyvää. Tämä on suhteellisen normaalia, koska hienostokahviloissa tarjoillijoilla on hyvin vahva omanarvontunto. Cafe Centralista on kyllä sanottava, että palvelu oli todella hyvää. Ja niin oli kakutkin...
Wienissä vietimme viisi yötä, joista viimeinen jäi aika lyhyeksi. Aikaisin tiistaina alkoi matkan toinen osuus, Italia. Wieniin pääsen vielä tutustumaan uudemman kerran toukokuun lopussa, kun suuntamme sinne kouluretkelle. Silloin pitäisi päästä tutustumaan myös Schönbrunnin linnaan, minkä pitäisi olla hieno kokemus. Sitä odotellessa


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti